Informationsportaler, fagsystemer og it-løsninger

  

Nyheder

Mød Asta – din nye assistent

Kender du Asta? Asta er sat i verden for at assistere i jobcentret. Hun kan filtrere i information, skære ned på klik og bearbejde store mængder viden på kort tid – lidt ligesom når TV-køkkenet snyder og skræller kartoflerne på forhånd, forklarer produktchef Simon Kohrtz.

Interview med Simon Kohrtz, produktchef, Schultz

Hvem er Asta?
Asta er sagsbehandlerens assistent, der er udstyret med en værktøjskasse med en masse teknologiske håndtag, fx robotteknologi og kunstig intelligens, som Schultz bringer i spil for at assistere og lette det daglige arbejde for medarbejderne i jobcentret. Asta kan sammenlignes med, når de i TV-køkkenet har snydt og skrællet kartoflerne på forhånd. Jo mere kokken kan undgå det manuelle arbejde, des tættere kommer kokken på sin faglighed. Det kræver ikke nødvendigvis gastronomiske færdigheder at skrælle kartofler, og det er ikke interessant for slutresultatet, hvordan de blev skrællet. Det samme gælder i virkeligheden for sagsbehandleren.

Hvad kan Asta hjælpe jobcentret med?
Asta kan fx hjælpe sagsbehandleren med at forberede sig til en samtale med en borger ved at danne et hurtigt overblik over de vigtigste informationer om den ledige borger. Hvor geografisk spredt har borgeren fx søgt? Er borgerens CV opdateret, eller mangler der kvalifikationer? Og har der været negative hændelser eller aflyste samtaler? Det er alt sammen noget, sagsbehandleren selv kan undersøge, men det kræver tid og mange museklik. Med Astas hjælp går det lynhurtigt.

Asta kan også hjælpe jobcenterledelsen med at forudsige jobcentrets forbrug på tilbudsområdet. En robot indhenter alle informationer om forbrug og budget i et pænt overblik, mens Astas kunstige intelligens vil finde mønstre i den eksisterende budgetsammensætning og på den baggrund fortælle, hvordan budgettet forventes at udvikle sig. Igen vil jobcenterledelsen selv kunne gøre det samme, men det vil være et stort arbejde at kigge på det antal sager så mange år tilbage. Asta bliver ingenlunde skræmt af enorme datamængder. Tværtimod.

Kan jobcentret ikke de ting selv?
En sagsbehandler vil formentlig ikke i første omgang blive imponeret over den kunstige intelligens’ intelligens. Men jeg tror, at sagsbehandleren vil blive imponeret over, hvor hurtigt Asta kan udføre opgaverne, når først hun har lært det. Asta kan ikke noget, som den garvede sagsbehandler ikke selv ville kunne – men Asta kan gøre det langt hurtigere og mere grundigt og dermed give både sagsbehandler og ledelse kvalificeret beslutningsstøtte.

Hvad skal man gøre, hvis man som jobcenter har nogle konkrete problemstillinger, som man ønsker Astas hjælp til?
Så skal man tage fat i os. De opgaver, Asta kan løse i dag, har vi udviklet i samarbejde med jobcentre, der netop ønskede en løsning på en specifik problemstilling. Et udviklingssamarbejde vil typisk udfolde sig i to workshops, hvor deltagerne udveksler erfaringer og sparrer med hinanden om konkrete udfordringer og forretningsbehov, hvorefter vi i Schultz udarbejder en løsningsbeskrivelse.

Hvor ser du Asta om fem år?
Asta er blevet en selvfølgelighed. Man tænker ikke på Asta som værende kunstig intelligens, og det virker forventeligt, at man har de teknologiske håndtag til rådighed. Jeg kan huske, da mine forældre fik et fjernsyn med fjernbetjening, og man frygtede, at hele befolkningen ville blive syg og aldrig komme op af sofaen. I dag ville ingen købe et fjernsyn uden en fjernbetjening. Det er blevet en selvfølgelighed. Sådan ser jeg også Asta.



Vil du vide mere om, hvordan Asta kan hjælpe dig med at forberede samtalen?

Så deltag på webinaret 'Rådgiv borgerne bedre med Schultz Samtaleforberedelse', hvor produktansvarlig Anne Thorvardarson giver en kort introduktion til Schultz Samtaleforberedelse.

Læs mere, og tilmeld dig.

 

23. mar. 2018

Læs mereVis mindre

Tidligere nyheder og nyhedsbreve

Nyhedsbreve
VejlederforumHelt normal - ny serie i Vejlederforum | Schultz Vejlederforum 24. oktoberEr det ildsjæle eller ungesynet, der gør forskellen | Schultz Vejlederforum 10. oktoberProfessor: Forskning skal klæde praktikere på fremfor at klæde dem af | Schultz Vejlederforum 28. septemberStefan Hermann: Derfor skal vi skabe en ny retning | Schultz Vejlederforum 13. septemberSteffen Jensen: Der er behov for mere viden om vejledningsindsatserne | Schultz Vejlederforum 29. augustHvad gør en forskel - ny serie | Schultz Vejlederforum 15. augustAha og uha - derfor skal vi undre os | Schultz Vejlederforum 26. juniEr vejledning reduceret til en pligt for de marginaliserede | Schultz Vejlederforum 13. juniBente Sorgenfrey: Teknologi er en god tjener, men en ond herre | Schultz Vejlederforum 16. majIda Auken: Jeg ser ikke en robot vejlede. Mød det nye par: robotten og vejlederen | Schultz Vejlederforum 2. majHvor er fagligheden og forskningen? Modsvar til ny anbefaling om at nedlægge UU | Schultz Vejlederforum 20. aprilI seng med fjenden. Ny serie om kunstig intelligens | Schultz Vejlederforum 5. aprilKunstig intelligens er ikke længere ren science fiction | Schultz Vejlederforum 21. martsDerfor er faglig uenighed mellem professioner en skadelig myte | Schultz Vejlederforum 7. martsSamarbejde løser ikke noget i sig selv - få råd til tværfaglighed | Schultz Vejlederforum 22. februarTværfaglighed - tidsrøver eller taktisk klogt. Og hvordan gør man så | Schultz Vejlederforum 7. februarDerfor ses ægte tværfaglighed sjældent - 9 tips til bedre tværfagligt samarbejde | Schultz Vejlederforum 24. januarHvordan krydser vi grænser uden at krydse klinger - kick-off på ny serie om tværfaglighed | Schultz Vejlederforum 10. januar