Siden august 2018 har Schultz i samarbejde med bl.a. Tønder Kommune udviklet og testet en chatbot, der kan svare på spørgsmål inden for borgerserviceområdet. Nu er udviklingsprojektet afsluttet, og Tønder Kommune har valgt at fortsætte med Schultz Chatbot.

”Mit pas er udløbet - hvad gør jeg, hvis jeg skal rejse om en uge?” Og ”Hvordan melder jeg flytning for mit barn?” Det er nogle af de spørgsmål, som en chatbot hos Borgerservice i Tønder Kommune har kunnet svare på de sidste fire måneder. Chatbotten er resultatet af et udviklingsprojekt, som Schultz har drevet sammen med to kommuner og tre a-kasser med det formål at teste potentialet i en chatbot hos borgerne og medlemmerne.

Tønder Kommune har netop valgt at fortsætte med at bruge Schultz Chatbot til at servicere sine borgere:

”Vi har valgt at forsætte med Schultz Chatbot af den simple årsag, at chatbotten er en effektiv forlængelse og udvidelse af vores nuværende borgerservice,” fortæller Marlene Valentin, afdelingsleder i Borgerservice, Tønder Kommune:

”Ved at tilbyde en digital platform til borgere i Tønder Kommune skaber vi endnu mere tilgængelighed og kvalitet i form af ”her og nu”-afklaring. Det kan vi nu levere 24/7.”

Chatbotten er det helt naturlige næste skridt i at fusionere digitale løsninger og relevant borgerservice.

 

Marlene Valentin, afdelingsleder i Borgerservice, Tønder Kommune

Enhver kommune kan komme i gang med en chatbot

Tønder Kommune er en del af den chatbot-organisation, som Schultz har opbygget, og som danner grundlag for en fælleskommunal chatbot med indhold, der vedligeholdes og opdateres af Schultz, men hvor kommunerne i lige så høj grad kan sætte deres præg på indholdet af chatbotten. Det betyder, at enhver kommune vil kunne komme i gang med en chatbot uden at skulle starte forfra.

”Vi er utrolig glade for det engagement, Tønder Kommune har lagt i udviklingsprojektet, og glæder os over, at Tønder Kommune har valgt at fortsætte med vores chatbot,” fortæller Eskil Thygesen, direktør for Viden & Indhold i Schultz.

I Schultz er der nu fokus på at videreudvikle indholdet i chatbotten, hvilket i høj grad muliggøres af den organisation, der er bygget op. Schultz arbejder desuden tæt sammen med IT-virksomheden Mads og Vitus med henblik på at skabe integration til deres Selvbetjening.nu, som er en vidensbase, der benyttes af størstedelen af landets 98 kommuner.

Læs også

Schultz Chatbot
Tag godt imod Tønder Kommunes nye medarbejder
Tønder Kommune er blandt de første til at implementere en chatbot.
Schultz chatbot
En helt ny dimension af borgerservice
Den gode borgerservice skal tænkes ind i al kommunal sagsbehandling
Bjarne Houtved
Salgsdirektør
+45 41 95 47 79