Chatbots er kommet for at blive, og hos Schultz investerer vi mange penge i, at kunne tilbyde markedet den stærkeste chatbot til gavn for blandt andet kommuner og borgere. Derfor har det været vigtigt for os, at indgå et samarbejde med de helt rigtige.

"En af Schultz' helt store satsninger lige nu, er udviklingen af en dansksproget chatbot til kommuner og a-kasser. Derfor har vi lavet en grundig research af markedet for at finde frem til den helt rigtige samarbejdspartner. BotXO er uden tvivl den spiller på markedet, som har den største viden og kompetence indenfor chatbotteknologi, herunder maskinlæring og kunstig intelligens. Og vi er derfor rigtig glade for, at have indgået det her samarbejde”, fortæller Eskil Thygesen, Direktør Viden & Indhold, Schultz.

BotXO bringer en masse erfaring med ind i samarbejdet, og de blandt andet har haft succes med at udvikle chatbots til SAXO.com, Krifa og DOCMA af Bonnier Publications samt mange flere.

Styrken i samarbejdet er helt klart, at vi hver især fokuserer på det, vi er bedst til. Hos Schultz har vi et mål om at bidrage til en værdifuld brug af de teknologiske muligheder, der ligger, og som skaber værdi hos vores kunder.

Eskil Thygesen, Direktør for Viden og Indhold

"Vi er glade for samarbejdet med Schultz, fordi det giver os mulighed for at sikre gode chatbotløsninger til det offentlige. Vi leverer ekspertviden og teknologi indenfor en dansksproget NLU ved brug af kunstig intelligens. Schultz kan, i kraft af deres tætte samarbejde med kommuner og medlemsorganisationer, bidrage med dyb indsigt og hjælpe til, at vi udvikler indhold til chatbotten, som er skræddersyet kundens behov – både her og nu, og på sigt", siger Henrik Fabrin, CEO, BotXO.

Samarbejdet mellem Schultz og BotXO danner også afsæt for et andet samarbejde, hvor vi sammen med bl.a. Aarhus Universitets nye Center for Ret & Digitalisering (CREDI) ved lektor Hanne Marie Motzfeldt samt AAU, KU og SDU, har afleveret en Grand Solutions-ansøgning til Innovationsfonden med sigte på at udvikle en kraftfuld, intelligent dansk NLU (Natural Language Understanding).

 

Sådan udvikler vi chatbotten

Udviklingen af chatbotten sker sammen med kommunerne, og derfor har vi iværksat et pilotprojekt, hvor vi i samarbejde med en række innovative kommuner, udvikler og tester en borgerservice-chatbot, inden vi sætter den i drift.

Ifølge Botxo findes svaret på 25 pct. af alle henvendelser hos en borgerservice allerede på kommunens hjemmeside. Derfor handler det om at udvikle en løsning, hvor brugerne undgår at spilde tid og bliver mere selvhjulpne. Samtidig kan kommunen i sidste ende spare ressourcer på at undgå at besvare telefonopkald.

En chatbot gør det nemmere for borgeren at finde informationen, da chatbotten ved hjælp af kunstig intelligens hurtigt vil finde frem til svaret.

Henrik Fabrin, adm. direktør for BotXO

Deltagelse i projektet er relevant for alle kommuner, uanset størrelse - vi skaber rammerne for en innovativ projektgruppe på tværs af kommunerne med et fælles mål om at skabe den bedste borgerservice-chatbot.

"Vi er meget glade for at være ombord på pilotprojektet om at udvikle en chatbot til borgerservice. Projektet passer rigtig godt ind vores strategi lige nu, hvor vi ønsker at skabe tilgængelighed og kvalitet overfor borgeren. Chatbotten skal i dialog med vores borgere, og besvare de spørgsmål de har her og nu, uanset hvad tid på døgnet, det er. Helt konkret tror vi på, at chatbotten f.eks. kan hjælpe borgere i forbindelse med spørgsmål vedrørende institutionsplads", forklarer Thomas Dam, Chef for Borgerservice i Tønder.

Hvis I har lyst til at høre mere om pilotprojektet, er I meget velkomne til at kontakte Eskil Thygesen hos Schultz.

Eskil Thygesen
Direktør Viden og Indhold
+45 81 77 45 37