Lovstof er svært at finde rundt i – også for fagfolk. Så hvad er det for en slags mennesker, der hver eneste dag ser det som deres fornemste opgave at gøre Schultz’ lovinformationssystem KommuneKoncept brugbart og nærværende for sagsbehandlere i alle landets kommuner? Det vil redaktionschef Siri Ljungberg gerne svare på. For fagredaktionens berettigelse er hun ikke et sekund i tvivl om. De leverer nemlig no bullshit.

15. marts 2021

Af Mette Marie Callesen, chefredaktør, Schultz

”Jeg er født på Frederiksberg Hospital.” Min chef Siri Ljungberg griner, da jeg siger, at jeg vil vide alt om hendes baggrund. Og det er da også alt, hvad jeg kan trække ud af hende, som ikke handler om faglighed. For selv om Siri Ljungberg og jeg kender hinanden og har delt andet end redaktionelle retningslinjer, er vores fokus i dag Schultz’ lovinformationssystem KommuneKoncept.

 

Som ansvarlig for Schultz’ fagredaktion har redaktionschef Siri Ljungberg sagt ja til at stille op som den første i en serie om KommuneKoncept som en platform for viden. Vi skal tale om, hvad det er for en viden, hvordan den bliver til, og ikke mindst om hvordan fagredaktionens medarbejdere bidrager til at transformere den, så den kommer ud at leve hos brugerne. Siri selv har dog ikke noget behov for at være i rampelyset, men selv om hun hellere vil tale om sine medarbejdere, skal vi lige vide en smule mere om fagpersonen Siri Ljungberg.

Fra snorlige UG til kompleks KommuneKoncept
Siri Ljungberg har været en del af Schultz’ rejse fra informations- og grafisk virksomhed til en moderne IT-virksomhed med en faglig redaktion. Som nyslået cand.mag. i dansk og engelsk i 2004 lagde hun ud som redaktør på Uddannelsesguiden.

Et flagskib, som Schultz netop havde vundet og lavede for Undervisningsministeriet. Hun gik hurtigt fra redaktør til teamkoordinator til leder med hele ansvaret for Uddannelsesguiden, som hun tog sig kærligt af i ti år.

I 2014 vendte Uddannelsesguiden inklusiv dens redaktion tilbage til Undervisningsministeriet, og Siris evner var egentlig en del af pakken, ministeriet skulle have nydt godt af.

Sådan blev det bare slet ikke, for Siri takkede ja til et tilbud om en stilling som redaktionschef for fagredaktionen. Men hvorfor trak den post mere end ministeriet?

”Uddannelsesguiden var snorlige. Fordi uddannelsessystemet er så veltrimmet. Lovstof er så komplekst. Og bevægeligt. Det kan være svært at finde rundt i for almindelige mennesker – og ofte også for fagfolk. I fagredaktionen tilfører vi struktur og overblik og omsætter viden, så det bliver forståeligt for sagsbehandlerne. Derfor har vi så stor en berettigelse.”

Siris binder sit arbejde med Uddannelsesguiden og KommuneKoncept sammen:

”Vi lever i et informationssamfund, og både på Uddannelsesguiden og i KommuneKoncept har vi at gøre med et videnssystem, der gør viden tilgængelig for brugere, som skal træffe valg og afgørelser på et oplyst grundlag. De valg har en kolossal betydning for andre og andres liv. Det - tør jeg godt sige - giver mening for både mig selv og alle i fagredaktionen.”

Men den transformation af viden på KommuneKoncept kan til gengæld ikke ske uden de dedikerede fagspecialister, Siri står i spidsen for. Og hun får lov til at vende tilbage til at tale om de medarbejdere, hvis indsats hun så gerne vil hive helt frem i lyset.

Vi lever i et informationssamfund, og både på Uddannelsesguiden og i KommuneKoncept har vi at gøre med et videnssystem, der gør viden tilgængelig for brugere, som skal træffe valg og afgørelser på et oplyst grundlag.

Siri Ljungberg, Redaktionschef, Schultz

Vi laver viden til virkeligheden
Fagspecialisterne kan formidle og omsætte svært tilgængeligt og komplekst lovstof. Deres primære opgave er at skrive og vedligeholde guider inden for forskellige forvaltningsområder. Det kræver dyb domænefaglighed og forståelse for både lovgivning og praksis. Siri understreger:

”Der er faktisk to ben her, det domænefaglige ben og det formidlingsfaglige ben. For fagspecialisterne skal også være gode formidlere og kommunikatører. Ellers bliver indholdet ikke brugt, så enkelt er det. Og så har vi ingen berettigelse.”

Så for at være gode formidlere skal man kende og forstå brugernes behov og udfordringer. Men fagspecialisterne sidder da heller ikke bare bag deres støvede skriveborde. Der er løbende og tæt kontakt med brugerne i form af brugerundersøgelser, brugergrupper, workshops, og brugerne bliver altid inddraget i ny udvikling. Fagspecialisterne er en del af et fagligt miljø, hvor de orienterer sig i faglitteratur, deltager på konferencer og er i praktik hos brugerne.

”En stor del af vores fagspecialister kommer selv fra praksis og har været ansat i kommunerne. Vi har både uddannede social- og miljøfaglige sagsbehandlere, socialrådgivere og uddannede jurister, og nogle af dem er både og. De skal kende brugernes virkelighed. Og det gør de.”

 

 

Der er løbende og tæt kontakt med brugerne i form af brugerundersøgelser, brugergrupper, workshops, og brugerne bliver altid inddraget i ny udvikling.

Siri Ljungberg, Redaktionschef, Schultz

KommuneKoncept skal være for alle
Virkeligheden er, at sagsbehandlerne har så vanvittig travlt. Så fagspecialisterne skal også kunne formidle i formater, der giver mening for brugerne. Også de helt nyuddannede sagsbehandlere. Siri uddyber:

”Vi ved, at der er mange garvede sagsbehandlere, der elsker vores guider, hvor de får både forklaring og dybde. Men vi ved også, at der er sagsbehandlere, der har brug for overblik her og nu. Derfor arbejder vi hele tiden med at forny os i flere formidlingsformater. Der er mange måder at få viden til at leve på, og KommuneKoncept skal være for alle, der har brug for den viden i deres arbejde.”

Redaktionschefen forklarer, hvordan der bliver arbejdet med at skrive guider med mere struktur i et mere tilgængeligt sprog. Hvordan der bliver arbejdet med at lave overbliksmateriale i form af oversigter og skemaer. Hvordan der bliver arbejdet med webinarer, startkit, videomateriale og faglige kurser.

For lige at blive lidt ved de faglige kurser, skal fagspecialisterne nu også kunne undervise online. Det skal de på Schultz Campus, som er en ny online platform med fagkurser. Her findes pt. kurser til kommunale sagsbehandlere og specialister, der dækker de mest efterspurgte emner inden for beskæftigelses- og socialområdet. Siri uddyber:

”Kurserne på Schultz Campus fungerer som Netflix. Det vil sige, man tegner abonnement og får adgang til en skattekiste, hvor sagsbehandlerne kan holde viden og kompetencer opdateret om den gældende lovgivning – præcis, når det passer dem.”

Kurserne på Schultz Campus fungerer som Netflix. Det vil sige, man tegner abonnement og får adgang til en skattekiste, hvor sagsbehandlerne kan holde viden og kompetencer opdateret om den gældende lovgivning – præcis, når det passer dem

Siri Ljungberg, Redaktionschef, Schultz

They are on a mission
Det står klart, at fagspecialisterne, selv om de jo netop er kendetegnet ved at være specialister med dybde, også skal kunne en hel del i bredden. Men hvad er det egentlig for en slags mennesker, hvis du skulle karakterisere dem, spørger jeg til sidst.

Forsigtigt og med stor respekt fortæller deres chef, at fagspecialisterne sætter en stor ære i deres faglighed og kvaliteten af det, de laver. At de er nogle arbejdsheste. At de har fingeren på pulsen og ved alt om, hvad der rør sig. Også på detaljeniveau. Og så er Siri Ljungberg ikke længere forsigtig, men siger ligeud:

”De er ambitiøse. De er passionerede. Jeg tør godt sige, at de brænder for borgernes retssikkerhed – they are on a mission.”

Udfordrer de dig nogle gange som leder, spørger jeg nysgerrigt, og Siri svarer prompte:

”Det kan du tro, de gør. For en anden fælles egenskab er, at fagspecialisterne er kritiske. De giver ikke op. Og man slipper heller ikke afsted med bullshit. Som leder bliver jeg kigget efter i sømmene. Og det elsker jeg.”

Jeg kender Siri, så jeg ved, hun taler sandt. Sjovt nok tror jeg, at Siri selv er lige så kritisk som sine medarbejdere – og selv hader bullshit. Måske en af grundene til, at hun er så vellidt og respekteret, som jeg ved, hun er.

Nu har I mødt Siri som ansvarlig for fagredaktionen. I den kommende tid skal I møde nogle af de mennesker, hun lige har gjort reklame for, og jeg vil gøre mit bedste for at yde dem den anerkendelse og respekt, de fortjener. Men lykkedes det ikke, skal jeg jo nok få det at vide. Hos hverken brugerne eller fagspecialisterne slipper man afsted med bullshit. 

Læs også

Andreas Rønne Nielsen - Social Talks
De enorme mængder af viden kræver platforme vi kan orientere os imod
Interview med medstifter af Social Talks, Andreas Rønne Nielsen, der har mere end 20 års erfaring inden for vidensdeling og netværk
Annette Rokkjer - VIDA
Vidensmedarbejdere beskæftiger sig med de vigtigste aktiver
Interview med Annette Rokkjer, Formand, VIDA
Udsigt over København
Sådan arbejder en jurist i kommunen med vidensdeling
Vidensarbejdet er med til at styrke borgernes retssikkerhed