TO LEDELSESDISCIPLINER I HVER SIN ENDE AF SPEKTRET
IT-projekter er i stigende grad vigtige for mange organisationer i både den private og offentlige sektor. De opgaver, organisationer står overfor i dag, er ofte afhængige af information og viden til at støtte beslutningsprocesser. Samtidig er mængden af information og data stigende, og behovet for værktøjer til at administrere og organisere denne mængde følger udviklingen. Dog estimeres det, at op til 75% af alle organisatoriske forandringsindsatser, som involverer teknologi, fejler. Dette er på trods af, at teknologien fungerer acceptabelt i mange tilfælde. Ifølge den akademiske litteratur er den primære årsag, at medarbejdere kan have svært ved at motivere sig til forandring, når det fx kommer til ny IT (Markus, 2004).
IT-projektledelsesdisciplinen er et meget vigtigt element i en IT-implementering, men har ofte meget lidt at sige om denne “modstand mod forandring”. I stedet er det centrale i et IT-projekt systemets funktionalitet samt projektets budget og tidsramme.
Overfor IT-projektledelse, altså i den modsatte ende af dette ledelsesspektrum, findes forandringsledelse, som netop fokuserer på den menneskelige reaktion (dvs. medarbejdernes potentielle motivationsvanskeligheder ved forandring). Indenfor forandringsledelse findes mange råd og metoder til, hvordan denne form for modstand kan modarbejdes. Meget af den omfattende litteratur, om hvordan man kan ændre organisatorisk adfærd, nævner dog ikke engang IT. Forandringsledelse er altså ikke nok i sig selv, fordi det ikke adresserer de unikke aspekter, som IT-projekter indeholder (Markus, 2004).