INDHOLD PÅ WEBINARET
Flere og flere børn visiteres til specialskoler eller -klasser - trods ambitionen om det modsatte. Segregeringen stiger år for år. Målet må være, at flere børn får bedre deltagelsesmuligheder. Midlet er ledelse af medarbejdernes læring i arbejdet med mellemformer og specialpædagogiske indsatser. Organiseringen kan dog nemt komme til at stå i vejen for de gode intentioner, der ofte ender i, at skolernes udviklingsarbejde strander allerede der. Skal vi lykkes med en bevægelse mod mere deltagelse, er det centralt, at organiseringen gør det muligt. Det er afgørende, at de professionelle arbejder aktivt med ind i skolens udviklingsarbejde som en forudsætning for, at deres vigtige viden kommer i spil. Oplægget har 2 fokusområder:
- Organiseringen omkring de professionelles læring
- Ledelse af læring og udvikling I at arbejde med øget deltagelse (fra medarbejder til adaptiv ekspert)*
Torben Bloksgaard er chefkonsulent i Nordic Learning og arbejder med udvikling af kvalitet i mellemformer og specialtilbud plus skolers evne til at lykkes endnu bedre med at skabe deltagelsesmuligheder. Torben kender skolernes virkelighed. Han har bl.a. erfaring som leder for en specialskole, hvor han også var koordinator for de specialpædagogiske aktører i kommunen. Torben underviser også på læringsplatformen Schultz Campus Skole, der indeholder faglige online kurser til kompetenceudvikling og efteruddannelse af lærere, ledere og skolepædagoger.